|
———————————————————————————————————————————————
————————————————————————————————————————-
http://onedrive.live.com/?authkey=%21AEYh9gk6X72THbI&id=6F27D2C324450AD4%211145&cid=6F27D2C324450AD4
Sommertræf 2020
Et forrygende sommertræf
Lørdag den 8 august
Det blev et helt forrygende sommertræf i Thy Veteranbil klub lørdag den 8.august. Med mere end 125 køretøjer på udstillingspladsen og et par hundrede nysgerrige gæster overgik træffet alle bestyrelsens forventninger. Træffet kom nemlig meget hurtigt på vingerne, og blev kun bekendtgjort via de sociale medier og klubbens hjemmeside samt en annonce i den lokale ugeavis i Thisted. Alligevel lykkedes det på rekordtid at få samlet så mange køretøjer, at hele udstillingspladsen var helt optaget, da starten gik om formiddagen. Og anført af de to tidligere politibetjente Walther Larsen og Poul Erik Thomsen blev trafikken reguleret og adgangen afstemt, så alle corona regler var overholdt. Det gav desværre lidt ventetid til nogle, som dog heldigvis tog det med et smil, indtil de kunne lukkes ind. Der måtte kun være 100 på pladsen af gangen.
Klubben var vært ved lidt til ganen i form af pølser, brød, kaffe, øl og vand, og der blev taget godt fra. 48 kilo røde pølser, 400 pølsebrød og et ukendt antal liter væske gjorde sit til, at de mange deltagere kunne udholde varmetemperaturer, der sneg sig op omkring de 30 grader.
Der var stor interesse for at tale med ejerne af de udstillede biler, traktorer, lastbiler, motorcykler og knallerter, så overalt mødte bestyrelsen kun tilfredse medlemmer og gæster. Og ikke mindst blev træffet en stor succes for klubben, idet 17 nye registrerede sig som medlem. Det tegner rigtig godt i en tid, hvor coronaen ellers har skabt problemer for os. Bestyrelsen håber og tror, at vi har en god, fælles fremtid med vore køretøjer og vi opfordrer alle til at tage sig nogle ture ud i de blå i det gode sommervejr.
—————————————————————————————————————————
Nyhedsbrev fra webmasteren
13 August 2020
Skrevet af Alex Pedersen – webmaster
Der har været meget stille fra min side siden generalforsamlingen. Det mest nødvendige er blevet lavet. Min hustru’s alvorlige nyrekræftsygdom har gjort at jeg har været fuldstændig drænet for energi . Hendes sygdom ser ud til at være stabil indtil videre. Vi har begge taget imod psykologhjælp og det har været en stor hjælp med alle de tanker man får i hovedet.
Efter en veloverstået sommerferie vil jeg prøve at komme op på hesten igen med hensyn til mit erhverv som webmaster for klubben. Der har været udvist stor forståelse fra bestyrelsens side og stor tak for det. Garagemester Bjørn Kalsen har assisteret mig med at holde hjemmesiden så nogenlunde opdateret. Bjørn har lovet at hjælpe med det fremover.
Jeg har lagt foto’s ind under ” Galleri ” fra sommertræffet i lørdags. Jeg modtager meget gerne flere . Send dem via facebook eller webmaster@thyveteranbil.dk
Jeg har redigeret fanerne øverst på siden så det er meget let at finde det man søger.
Der er tilføjet 2 nye : Tips & Teknik og Tilmelding til Thy-løbet. Under Tips & Teknik bliver der lagt nogle af de gode indslag ind fra Preben Bülow som er bragt i ” Lygten “
Fanen tilmelding til Thy-løbet er en forenkling af proceduren vedr tilmelding. Tiden er løbet fra det med tilmelding pr brev. Ved seneste Thy-løb i 2019 fik jeg de fleste tilmeldinger pr mail. Næste Thy-løb er sommeren 2021.
Der har tidligere på året været problemer med indekseringen af hjemmesiden og det gjorde at når man søgte i google på thy veteranbil klub så kom den meget langt nede på oversigten. Dette var en fejl et eller andet sted som vi fik Vizuall til at rette.
Den lukkede gruppe på facebook vokser dag for dag. Ugentligt får vi nye anmodninger og der assisterer Bjørn også med at vedligeholde den del.
Annonceringen på facebook med sommertræffet slog alle rekorder . Vi nåede ud til over 4000 personer. Facebook er det nye redskab til at nå ud til så mange som muligt på rekordtid. Jeg svare ofte på spørgsmål der kommer fra medlemmer via facebook.
Fortsat go’ sommer
Alex
___________________________________________________________________________________
|
|
|
|
|
Thy veteranbil klub indbyder alle med et veterankøretøj til sommertræf
Efter tre måneders dvale er der nu atter liv i de lokale veterankøretøjer. Nu skal de gamle knallerter, motorcykler, scootere, traktorer, person- og varebiler samt busser og lastbiler have deres eget Thy-træf.
Thy veteranbilklub har derfor indbudt alle med et køretøj, der er mere end 30 år gammelt og dermed har veteranstatus, til et lokalt sommertræf den 8. august på klubbens arealer ved Hejrhøjvej 4 i Thisted. Alt hvad der kan bevæge sig på to eller fire hjul kan udstilles denne dag og det er helt gratis for alle at være med.
-Vi vil slå et slag for veterankulturen med håb om, at flere yngre vil møde op og få en snak med ejerne af de gamle køretøjer. Samtidig kan de få et indtryk af vores veteranklub, der har knap 600 medlemmer, fortæller formand Helge Gedebjerg.
Han understreger at alle er velkomne. Arrangementet er ikke kun for medlemmer, men for alle, der har interesse i at se og høre om de gamle køretøjer og dermed måske få lyst til at melde sig ind i klubben.
Udover et godt kig og en god snak får deltagerne også lidt godt til ganen ved træffet, der starter kl. 10 om formiddagen og slutter kl. 16.
20-7-20
Historiske Nummerplader
Siden 1. januar 1997 har man kunnet udstyre sin veteranpersonbil eller -MC med historiske nummerplader. Disse nummerplader har samme udseende som nummerpladerne havde da køretøjet var nyt. I starten var det for køretøjer med 1. registreringsdato før 1. april 1958 (1 bogstavsnummerplader) men siden 1. april 2011 har ordningen været udvidet til personbiler og MC registreret før 1. april 1976, hvor de sorte emaljeplader blev afløst af reflekspladerne. Det vil sige 2 bogstavspladerne kom med i ordningen.
Pr. 1. april 2020 udvidedes ordningen igen, så man kan bestille historiske plader til alle køretøjstyper pånær knallert og sidevogn. Til disse nye typer skal man ikke bestille erklæringer, men blot bestille nummerpladen direkte hos Motorstyrelsen på www.skat.dk, via en operatør eller ved et 4 Motorstyrelsens 4 motorcentre.
20-7-20
“Et lille mirakel i Pontiac ” indlæg fra medlem Knud Thomsen – Thisted
I marts måned var der en 1929 Pontiac motor til salg på Sjælland til 500,00 kr. Jeg havde søgt en motor
i 15 år uden en eneste henvendelse. Jeg købte straks motoren og betalte den, og fik lov at hente den senere.
Her i maj var jeg over at hente den,tænkte på vejen derover at til 500,00 kr. skulle jeg nok ikke stille de
store forventninger til den. Motoren var lidt rusten og sad fast. Men der var ikke gravrust nogen steder, så det
så ud til at være rimelig let at få den løs. Da jeg kom hjem og undersøgte den nærmere blev jeg mere og mere
forbavset, der var ingen slid at se nogen steder at se. Pontiac eksperten Anders Jensen kom forbi.Vi blev hurtig
enige om da vi gik den efter alle steder. Boringen passede med det originale, bundkaret var ny med ny bundprop,
ventilsæderne så ud som der aldrig havde været ventiler i, ingen tæringer i vandkammeret, alle bolter så helt nye
ud det ser ikke ud til at der har været møtrikker på.Ventilstyr er helt uden slidtage. Da side dækslerne kom af så
ventilløfterne helt nye ud, det ser ikke ud til at der har været en nøgle på juster møtrikener. Da ventilløfterne blev
afmonteret kunne man se ind på knastakslen der heller ikke så ud til nogensinde at være brugt, at det måtte være
en ny motor.Det er utroligt at en i forvejen meget sjælden motor findes i en ubrugt stand, en gammel ny motor hvor
der aldrig har været vand og olie i og aldrig været startet, et lille mirakkel at få sådan en motor.
Knud Thomsen
Et forrygende sommertræf
Lørdag den 8 august
Det blev et helt forrygende sommertræf i Thy Veteranbil klub lørdag den 8.august. Med mere end 125 køretøjer på udstillingspladsen og et par hundrede nysgerrige gæster overgik træffet alle bestyrelsens forventninger. Træffet kom nemlig meget hurtigt på vingerne, og blev kun bekendtgjort via de sociale medier og klubbens hjemmeside samt en annonce i den lokale ugeavis i Thisted. Alligevel lykkedes det på rekordtid at få samlet så mange køretøjer, at hele udstillingspladsen var helt optaget, da starten gik om formiddagen. Og anført af de to tidligere politibetjente Walther Larsen og Poul Erik Thomsen blev trafikken reguleret og adgangen afstemt, så alle corona regler var overholdt. Det gav desværre lidt ventetid til nogle, som dog heldigvis tog det med et smil, indtil de kunne lukkes ind. Der måtte kun være 100 på pladsen af gangen.
Klubben var vært ved lidt til ganen i form af pølser, brød, kaffe, øl og vand, og der blev taget godt fra. 48 kilo røde pølser, 400 pølsebrød og et ukendt antal liter væske gjorde sit til, at de mange deltagere kunne udholde varmetemperaturer, der sneg sig op omkring de 30 grader.
Der var stor interesse for at tale med ejerne af de udstillede biler, traktorer, lastbiler, motorcykler og knallerter, så overalt mødte bestyrelsen kun tilfredse medlemmer og gæster. Og ikke mindst blev træffet en stor succes for klubben, idet 17 nye registrerede sig som medlem. Det tegner rigtig godt i en tid, hvor coronaen ellers har skabt problemer for os. Bestyrelsen hå
—————————————————————————————————————————
Nyhedsbrev fra webmasteren
13 August 2020
Skrevet af Alex Pedersen – webmaster
Der har været meget stille fra min side siden generalforsamlingen. Det mest nødvendige er blevet lavet. Min hustru’s alvorlige nyrekræftsygdom har gjort at jeg har været fuldstændig drænet for energi . Hendes sygdom ser ud til at være stabil indtil videre. Vi har begge taget imod psykologhjælp og det har været en stor hjælp med alle de tanker man får i hovedet.
Efter en veloverstået sommerferie vil jeg prøve at komme op på hesten igen med hensyn til mit erhverv som webmaster for klubben. Der har været udvist stor forståelse fra bestyrelsens side og stor tak for det. Garagemester Bjørn Kalsen har assisteret mig med at holde hjemmesiden så nogenlunde opdateret. Bjørn har lovet at hjælpe med det fremover.
Jeg har lagt foto’s ind under ” Galleri ” fra sommertræffet i lørdags. Jeg modtager meget gerne flere . Send dem via facebook eller webmaster@thyveteranbil.dk
Jeg har redigeret fanerne øverst på siden så det er meget let at finde det man søger.
Der er tilføjet 2 nye : Tips & Teknik og Tilmelding til Thy-løbet. Under Tips & Teknik bliver der lagt nogle af de gode indslag ind fra Preben Bülow som er bragt i ” Lygten “
Fanen tilmelding til Thy-løbet er en forenkling af proceduren vedr tilmelding. Tiden er løbet fra det med tilmelding pr brev. Ved seneste Thy-løb i 2019 fik jeg de fleste tilmeldinger pr mail. Næste Thy-løb er sommeren 2021.
Der har tidligere på året været problemer med indekseringen af hjemmesiden og det gjorde at når man søgte i google på thy veteranbil klub så kom den meget langt nede på oversigten. Dette var en fejl et eller andet sted som vi fik Vizuall til at rette.
Den lukkede gruppe på facebook vokser dag for dag. Ugentligt får vi nye anmodninger og der assisterer Bjørn også med at vedligeholde den del.
Annonceringen på facebook med sommertræffet slog alle rekorder . Vi nåede ud til over 4000 personer. Facebook er det nye redskab til at nå ud til så mange som muligt på rekordtid. Jeg svare ofte på spørgsmål der kommer fra medlemmer via facebook.
Fortsat go’ sommer
Alex
___________________________________________________________________________________
|
|
|
|
|
Thy veteranbil klub indbyder alle med et veterankøretøj til sommertræf
Efter tre måneders dvale er der nu atter liv i de lokale veterankøretøjer. Nu skal de gamle knallerter, motorcykler, scootere, traktorer, person- og varebiler samt busser og lastbiler have deres eget Thy-træf.
Thy veteranbilklub har derfor indbudt alle med et køretøj, der er mere end 30 år gammelt og dermed har veteranstatus, til et lokalt sommertræf den 8. august på klubbens arealer ved Hejrhøjvej 4 i Thisted. Alt hvad der kan bevæge sig på to eller fire hjul kan udstilles denne dag og det er helt gratis for alle at være med.
-Vi vil slå et slag for veterankulturen med håb om, at flere yngre vil møde op og få en snak med ejerne af de gamle køretøjer. Samtidig kan de få et indtryk af vores veteranklub, der har knap 600 medlemmer, fortæller formand Helge Gedebjerg.
Han understreger at alle er velkomne. Arrangementet er ikke kun for medlemmer, men for alle, der har interesse i at se og høre om de gamle køretøjer og dermed måske få lyst til at melde sig ind i klubben.
Udover et godt kig og en god snak får deltagerne også lidt godt til ganen ved træffet, der starter kl. 10 om formiddagen og slutter kl. 16.
20-7-20
Historiske Nummerplader
Siden 1. januar 1997 har man kunnet udstyre sin veteranpersonbil eller -MC med historiske nummerplader. Disse nummerplader har samme udseende som nummerpladerne havde da køretøjet var nyt. I starten var det for køretøjer med 1. registreringsdato før 1. april 1958 (1 bogstavsnummerplader) men siden 1. april 2011 har ordningen været udvidet til personbiler og MC registreret før 1. april 1976, hvor de sorte emaljeplader blev afløst af reflekspladerne. Det vil sige 2 bogstavspladerne kom med i ordningen.
Pr. 1. april 2020 udvidedes ordningen igen, så man kan bestille historiske plader til alle køretøjstyper pånær knallert og sidevogn. Til disse nye typer skal man ikke bestille erklæringer, men blot bestille nummerpladen direkte hos Motorstyrelsen på www.skat.dk, via en operatør eller ved et 4 Motorstyrelsens 4 motorcentre.
20-7-20
“Et lille mirakel i Pontiac ” indlæg fra medlem Knud Thomsen – Thisted
I marts måned var der en 1929 Pontiac motor til salg på Sjælland til 500,00 kr. Jeg havde søgt en motor
i 15 år uden en eneste henvendelse. Jeg købte straks motoren og betalte den, og fik lov at hente den senere.
Her i maj var jeg over at hente den,tænkte på vejen derover at til 500,00 kr. skulle jeg nok ikke stille de
store forventninger til den. Motoren var lidt rusten og sad fast. Men der var ikke gravrust nogen steder, så det
så ud til at være rimelig let at få den løs. Da jeg kom hjem og undersøgte den nærmere blev jeg mere og mere
forbavset, der var ingen slid at se nogen steder at se. Pontiac eksperten Anders Jensen kom forbi.Vi blev hurtig
enige om da vi gik den efter alle steder. Boringen passede med det originale, bundkaret var ny med ny bundprop,
ventilsæderne så ud som der aldrig havde været ventiler i, ingen tæringer i vandkammeret, alle bolter så helt nye
ud det ser ikke ud til at der har været møtrikker på.Ventilstyr er helt uden slidtage. Da side dækslerne kom af så
ventilløfterne helt nye ud, det ser ikke ud til at der har været en nøgle på juster møtrikener. Da ventilløfterne blev
afmonteret kunne man se ind på knastakslen der heller ikke så ud til nogensinde at være brugt, at det måtte være
en ny motor.Det er utroligt at en i forvejen meget sjælden motor findes i en ubrugt stand, en gammel ny motor hvor
der aldrig har været vand og olie i og aldrig været startet, et lille mirakkel at få sådan en motor.
Knud Thomsen
Et forrygende sommertræf
Lørdag den 8 august
Det blev et helt forrygende sommertræf i Thy Veteranbil klub lørdag den 8.august. Med mere end 125 køretøjer på udstillingspladsen og et par hundrede nysgerrige gæster overgik træffet alle bestyrelsens forventninger. Træffet kom nemlig meget hurtigt på vingerne, og blev kun bekendtgjort via de sociale medier og klubbens hjemmeside samt en annonce i den lokale ugeavis i Thisted. Alligevel lykkedes det på rekordtid at få samlet så mange køretøjer, at hele udstillingspladsen var helt optaget, da starten gik om formiddagen. Og anført af de to tidligere politibetjente Walther Larsen og Poul Erik Thomsen blev trafikken reguleret og adgangen afstemt, så alle corona regler var overholdt. Det gav desværre lidt ventetid til nogle, som dog heldigvis tog det med et smil, indtil de kunne lukkes ind. Der måtte kun være 100 på pladsen af gangen.
Klubben var vært ved lidt til ganen i form af pølser, brød, kaffe, øl og vand, og der blev taget godt fra. 48 kilo røde pølser, 400 pølsebrød og et ukendt antal liter væske gjorde sit til, at de mange deltagere kunne udholde varmetemperaturer, der sneg sig op omkring de 30 grader.
Der var stor interesse for at tale med ejerne af de udstillede biler, traktorer, lastbiler, motorcykler og knallerter, så overalt mødte bestyrelsen kun tilfredse medlemmer og gæster. Og ikke mindst blev træffet en stor succes for klubben, idet 17 nye registrerede sig som medlem. Det tegner rigtig godt i en tid, hvor coronaen ellers har skabt problemer for os. Bestyrelsen håber og tror, at vi har en god, fælles fremtid med vore køretøjer og vi opfordrer alle til at tage sig nogle ture ud i de blå i det gode sommervejr.
—————————————————————————————————————————
Nyhedsbrev fra webmasteren
13 August 2020
Skrevet af Alex Pedersen – webmaster
Der har været meget stille fra min side siden generalforsamlingen. Det mest nødvendige er blevet lavet. Min hustru’s alvorlige nyrekræftsygdom har gjort at jeg har været fuldstændig drænet for energi . Hendes sygdom ser ud til at være stabil indtil videre. Vi har begge taget imod psykologhjælp og det har været en stor hjælp med alle de tanker man får i hovedet.
Efter en veloverstået sommerferie vil jeg prøve at komme op på hesten igen med hensyn til mit erhverv som webmaster for klubben. Der har været udvist stor forståelse fra bestyrelsens side og stor tak for det. Garagemester Bjørn Kalsen har assisteret mig med at holde hjemmesiden så nogenlunde opdateret. Bjørn har lovet at hjælpe med det fremover.
Jeg har lagt foto’s ind under ” Galleri ” fra sommertræffet i lørdags. Jeg modtager meget gerne flere . Send dem via facebook eller webmaster@thyveteranbil.dk
Jeg har redigeret fanerne øverst på siden så det er meget let at finde det man søger.
Der er tilføjet 2 nye : Tips & Teknik og Tilmelding til Thy-løbet. Under Tips & Teknik bliver der lagt nogle af de gode indslag ind fra Preben Bülow som er bragt i ” Lygten “
Fanen tilmelding til Thy-løbet er en forenkling af proceduren vedr tilmelding. Tiden er løbet fra det med tilmelding pr brev. Ved seneste Thy-løb i 2019 fik jeg de fleste tilmeldinger pr mail. Næste Thy-løb er sommeren 2021.
Der har tidligere på året været problemer med indekseringen af hjemmesiden og det gjorde at når man søgte i google på thy veteranbil klub så kom den meget langt nede på oversigten. Dette var en fejl et eller andet sted som vi fik Vizuall til at rette.
Den lukkede gruppe på facebook vokser dag for dag. Ugentligt får vi nye anmodninger og der assisterer Bjørn også med at vedligeholde den del.
Annonceringen på facebook med sommertræffet slog alle rekorder . Vi nåede ud til over 4000 personer. Facebook er det nye redskab til at nå ud til så mange som muligt på rekordtid. Jeg svare ofte på spørgsmål der kommer fra medlemmer via facebook.
Fortsat go’ sommer
Alex
___________________________________________________________________________________
|
|
|
|
|
Thy veteranbil klub indbyder alle med et veterankøretøj til sommertræf
Efter tre måneders dvale er der nu atter liv i de lokale veterankøretøjer. Nu skal de gamle knallerter, motorcykler, scootere, traktorer, person- og varebiler samt busser og lastbiler have deres eget Thy-træf.
Thy veteranbilklub har derfor indbudt alle med et køretøj, der er mere end 30 år gammelt og dermed har veteranstatus, til et lokalt sommertræf den 8. august på klubbens arealer ved Hejrhøjvej 4 i Thisted. Alt hvad der kan bevæge sig på to eller fire hjul kan udstilles denne dag og det er helt gratis for alle at være med.
-Vi vil slå et slag for veterankulturen med håb om, at flere yngre vil møde op og få en snak med ejerne af de gamle køretøjer. Samtidig kan de få et indtryk af vores veteranklub, der har knap 600 medlemmer, fortæller formand Helge Gedebjerg.
Han understreger at alle er velkomne. Arrangementet er ikke kun for medlemmer, men for alle, der har interesse i at se og høre om de gamle køretøjer og dermed måske få lyst til at melde sig ind i klubben.
Udover et godt kig og en god snak får deltagerne også lidt godt til ganen ved træffet, der starter kl. 10 om formiddagen og slutter kl. 16.
20-7-20
Historiske Nummerplader
Siden 1. januar 1997 har man kunnet udstyre sin veteranpersonbil eller -MC med historiske nummerplader. Disse nummerplader har samme udseende som nummerpladerne havde da køretøjet var nyt. I starten var det for køretøjer med 1. registreringsdato før 1. april 1958 (1 bogstavsnummerplader) men siden 1. april 2011 har ordningen været udvidet til personbiler og MC registreret før 1. april 1976, hvor de sorte emaljeplader blev afløst af reflekspladerne. Det vil sige 2 bogstavspladerne kom med i ordningen.
Pr. 1. april 2020 udvidedes ordningen igen, så man kan bestille historiske plader til alle køretøjstyper pånær knallert og sidevogn. Til disse nye typer skal man ikke bestille erklæringer, men blot bestille nummerpladen direkte hos Motorstyrelsen på www.skat.dk, via en operatør eller ved et 4 Motorstyrelsens 4 motorcentre.
20-7-20
“Et lille mirakel i Pontiac ” indlæg fra medlem Knud Thomsen – Thisted
I marts måned var der en 1929 Pontiac motor til salg på Sjælland til 500,00 kr. Jeg havde søgt en motor
i 15 år uden en eneste henvendelse. Jeg købte straks motoren og betalte den, og fik lov at hente den senere.
Her i maj var jeg over at hente den,tænkte på vejen derover at til 500,00 kr. skulle jeg nok ikke stille de
store forventninger til den. Motoren var lidt rusten og sad fast. Men der var ikke gravrust nogen steder, så det
så ud til at være rimelig let at få den løs. Da jeg kom hjem og undersøgte den nærmere blev jeg mere og mere
forbavset, der var ingen slid at se nogen steder at se. Pontiac eksperten Anders Jensen kom forbi.Vi blev hurtig
enige om da vi gik den efter alle steder. Boringen passede med det originale, bundkaret var ny med ny bundprop,
ventilsæderne så ud som der aldrig havde været ventiler i, ingen tæringer i vandkammeret, alle bolter så helt nye
ud det ser ikke ud til at der har været møtrikker på.Ventilstyr er helt uden slidtage. Da side dækslerne kom af så
ventilløfterne helt nye ud, det ser ikke ud til at der har været en nøgle på juster møtrikener. Da ventilløfterne blev
afmonteret kunne man se ind på knastakslen der heller ikke så ud til nogensinde at være brugt, at det måtte være
en ny motor.Det er utroligt at en i forvejen meget sjælden motor findes i en ubrugt stand, en gammel ny motor hvor
der aldrig har været vand og olie i og aldrig været startet, et lille mirakkel at få sådan en motor.
Knud Thomsen
Overskud 50 pct. større end ventet
Kontingent uændret 300 kr. for hele året
Tekst og foto: Erik Bisgaard
Det blev en meget rolig generalforsamling i Thy veteranbilklub, da ca. 100 medlemmer mødte op til debat med efterfølgende smørrebrød i klublokalerne på Hejrhøjvej.
Efter at Erik Oddershede, Thisted, var valgt som ordstyrer, aflagde formand Helge Gedebjerg bestyrelsens beretning over året, der er gået. Beretningen, som er placeret andet sted i bladet, blev godkendt med akklamation.
Det samme skete med regnskabet, der udviste et overskud på driften på 15.600 kr. Det var 50 pct. mere end budgetteret, så der var udbredt tilfredshed med årets drift. Overskuddet er opnået, selvom der har været store udgifter til anlæg og vedligehold ved klubhuset på samlet 65.346 kr. til bl.a. grusning og en ny, opmuret ringmur ud mod Hejrhøjvej. Der er solgt en del reservedele til samlere af bl.a. Volvo biler for 5784 kr. og Thyløbet gav et overskud på 9205 kr. Til gengæld var medlemskontingentet 10.000 kr. under det budgetterede, og klubben må som de fleste andre i landet imødese et svagt faldende medlemstal. Der er nu knap 600 medlemmer.
Der var enkelte spørgsmål til regnskabet. Niels Jørn Agerbo mente, at klubben var lovet en fast rente på 4 pct. i Sparekassen Thy på klubbens garantbeviser på 200.000 kr. Formand Helge Gedebjerg svarede, at de 3 pct. er den aktuelle sats og den gælder for alle indehavere af garantbeviser. Hvis der fra bestyrelsen tidligere har været lovet en fast rente på 4 pct. er det en beklagelig fejl, mente formanden.
Fra anden side lød der opfordring til en tydeligere markering af betaling for lån af sandblæseren. Alt for mange undlader at putte penge i kassen, så blæseren giver et driftsunderskud, pointerede Helge Gedebjerg.
Ved valg til bestyrelsen genvalgtes sekretær Erik Bisgaard, der ellers ikke ønskede genvalg, men da næstformand Alex Pedersen bad om at udtræde på grund af sygdom i den nærmeste familie, tilbød Erik Bisgaard at fortsætte – og blev valgt. Desuden nyvalgtes Chris Johansen, der var suppleant til bestyrelsen og som ny suppleant for ham nyvalgtes Rasmus Bech, Aaes. Walther Larsen og Erik Jacobsen genvalgtes som revisorer med Poul Erik Thomsen som suppleant..
Der var til generalforsamlingen – hvor der for første gang blev benyttet teleslyngeanlæg –indkommet et enkelt forslag fra bestyrelsen om en tilføjelse til vedtægterne, så det tydeliggøres, at generalforsamlingen – og ikke bestyrelsen – er klubbens øverste myndighed, og dette forslag blev vedtaget med de nødvendige to trediedeles flertal.
Under ”eventuelt” blev der fremsat ønske om, at årets sidste køredag afvikles i dagtimerne på en lørdag eller søndag, så flere kan komme med. Hvis der køres en mandag aften som normalt, bliver det for mørkt før vi når hjem, lød det, og forslaget vil blive drøftet i bestyrelsen. Der blev også efterlyst bedre information på hjemmesiden omkring kontingentbetalingen, som i år vil ske efter samme mønster som sidste år via mobile pay eller via bankoverførsel eller ved personligt fremmøde i klubhuset ved mandagsmøderne. Endelig blev det oplyst, at Skov og Naturstyrelsen i april vil plante en ny løvskov bag klubhuset med stier, så der kan vandres i det grønne.
Slutteligt efterlyste ordstyrer Erik Oddershede medlemmer, der ville skrive i Lygten. Bladet skal have nedsat en redaktionsgruppe, der bidrager med artikler og ideer og der skal udpeges en ny redaktør. Det er afgørende, at nogle tilbyder sig, hvis vi skal bevare et pænt klubblad, understregede han. Han benyttede også lejligheden til at mindes afdøde Alfred Steffensen, der gjorde livet til en fest. Alfred var klubbens hus-musiker og sagde aldrig nej til at underholde på harmonika og violin.
Fotos
Traditionen med pålægsbuffet blev brudt i år. Der var købt smørrebrød i lange baner til de godt og vel 100 medlemmer, der mødte op
Som altid fuldt hus til klubbens generalforsamling
Formandsberetning generalforsamlingen 2020
FORMANDSBERETNING 2019 – den 17. FEBRUAR 2020
Bestyrelsen er siden sidste generalforsamling bekendt med at 4 af klubbens medlemmer er gået bort: Ole Pedersen, John Elsberg, Aage Svankjær og
Alfred Steffensen.
Jeg beder forsamlingen rejse sig og mindes de afdøde med 1 minuts stilhed.
2019 har også været et godt år for klubben, både økonomisk og især aktivitetsmæssigt. Medlemstallet er i øjeblikket 592 og vi oplever nu en medlemstilbagegang på linje med andre klubber i Danmark.
Klubbens aktiviteter 2019:
Mandag 4. marts Svend Heiselberg fortalte om sit liv som politiker.
Mandag 1. april Havde besøg af Ib Lynge, mobilsamler af mrk. MG
rekord biler og racerbiler.
Lørdag 6. april Bustur til Fredericia stumpemarked – udsolgt
Mandag 6. maj Sæsonens første køretur fra klubhuset. Klubben var vært ved
Kaffe og brød efter turen.
Mandag 20. maj Motorcykel, knallert og scootertur i det skønne Thy og efterfølgende kaffe i klubhuset.
Søndag 9. juni Pinsetur med brunch på Feggesund kro – derefter køretur
ad de små veje på Mors.
Søndag 16. juni Det traditionelle Thyløb blev afviklet i strålende sommervejr
med mange gode konkurrencer og afslutning frokost på Klim Bjerge
Mandag 24. juni Besøg hos Hans Jørgen Christensen i Skinnerup.
Mandag 1. juli Under broen i Sallingsund til træf sammen med andre ejere af veterankøretøjer. Vi hyggede et par timer med medbragt kaffe.
Mandag 5. august Afgang mod Thyholm, hvor vi besøger samleren Tage Christensen, der har en omfattende samling af køretøjer og traktorer m.v.
Mandag 13. august Træf for motorcykler og knallerter – åbent for alle.
Kaffe og kage.
Søndag 1. september Kaffe på Bulbjerg – derefter ad små veje til Vesløs Kro, hvor vi spiser middag og med mulighed for at kigge på kunst i det tilstødende atelier. Stor tilslutning her sidst på køresæsonen.
Mandag 10. sept. Traktor, lastbil og bustræf. Arrangementet var gratis og åbent for alle.
Mandag 7. oktober Firmabesøg Sparekassen Thy med orientering om lånemuligheder og historien om det lokale pengeinstitut.
Mandag 14. oktober Sæsonens sidste køretur ud i det blå og pølser, øl, vand og kaffe i klubhuset.
Mandag 4. november Preben Jørgensen, tidligere lastbilchauffør fortæller om sin tur på 14077 km fra Danmark og til den kinesiske mur og retur.
Mandag 2. december Julebanko med gløgg, æbleskiver og kaffe i klubhuset.
Tak til alle, der deltager i klubbens liv både rent praktisk og socialt, og som gør klubben til et hyggeligt og sjovt sted at mødes. De forskellige udvalg, webmaster, redaktør, sponsorer, annoncører. Tak til pigerne, der hjælper med afvikling af de forskellige arrangementer. Sidst men ikke mindst tak til medlemmerne for deres store opbakning.
Foråret er på vej, køretøjerne køres af garage og klargøres til en god køresommer.
Tips og teknik
Af Preben Bülow
Skal jeg vælge elektronisk tænding – eller beholde mine platiner og kondensator?
En af de ting, der for mange veteranbilejere kan give anledning til problemer er tændingssystemet. En del har med stor glæde valgt at skifte de gamle platiner og kondensator ud med en elektronisk enhed som Lumenition, Acuuspark eller lignende. Andre derimod har valgt at beholde platiner og kondensator og kører stort set uden problemer. Platinerne har dog den egenskab, at de med tiden skal justeres for at tændingstidspunktet forbliver korrekt. Både platiner og kondensator er sliddele, der bør skiftes efter behov.
Elektronisk tænding
Fordelen ved den elektroniske løsning er, at når det først er monteret og justeret korrekt, så skal man ikke længere justere på tændingen med jævne mellemrum. Vær dog meget opmærksom på, at man ikke bare kan udskifte sine platiner og kondensator med en elektronisk enhed uden at interessere sig for resten af tændingssystemet. Monteres den elektroniske enhed sammen med defekte strømfordelerledninger, defekt strømfordelerdæksel eller en tændspole, der enten er defekt eller ikke egnet til elektronisk tænding, så vil den elektroniske enhed som regel få en meget kort levetid. Er du i tvivl om, om din tændspole, fordelerledninger og dæksel er i orden og om de passer sammen med den elektroniske enhed du har set på, så køb det hos den samme forhandler. Køb den bedste kvalitet og se ikke kun på prisen. Købes der god kvalitet, så er det ikke nødvendigt at skifte tændingsdele igen og igen efter kun få kørte kilometre.
Dog skal det bemærkes, at hvis bilens motor brænder lidt olie, så har tændrørene væsentlig kortere levetid, og du skal derfor ikke være fedtet med fire nye tændrør en gang eller to i sæsonen.
Inden den elektroniske enhed købes, så skal man have styr på, om bilen kører med plus eller minus til stel. Enheden bestilles i forhold til dette, og kan normalt ikke tåle at der byttes om. Jeg kører stadig selv med platiner og kondensator og synes det fungerer fint. Jeg husker tilbage på alle de år, hvor bilerne kun havde gammeldags strømfordeler med platiner og hvor bilerne blev brugt hver dag frem og tilbage til arbejde – næsten altid uden problemer.
Husk korrekt tændingstidspunkt!
Både med elektronisk tænding og med platiner er et rigtigt tændingstidspunkt helt afgørende for både ydeevne og også for, om motoren kan holde. Tænder motoren for tidligt belaster det lejerne og der kommer tændingsbanken. Tænder motoren derimod for sent, vil den blive unødig varm og der kan let opstå skader på cylindre og stempler.
Tændingstidspunktet justeres bedst med en tændingspistol. Mindre nøjagtigt bliver det, hvis strømfordeleren drejes efter gehør indtil man er tilfreds med motorlyden.
.